Jak założyć działalność gospodarczą?


Plusy i minusy działalności gospodarczej

Niepodważalnym plusem działalności gospodarczej jest fakt, że jej założenie jest stosunkowo prosta koszty utrzymania i rozliczenia są stosunkowo niskie – rejestracja własnej firmy jest darmowa, a w grę wchodzą tylko ewentualne koszty obsługi księgowej i doradztwa podatkowego.

Czynnikiem działającym na niekorzyść zwykłej działalności gospodarczej jest natomiast sprawa odpowiedzialności w przypadku ewentualnych długów firmy – właściciel odpowiada za wszystkie długi i wierzytelności własnym majątkiem. Dodatkowo należy pamiętać, że niezależnie od osiąganych przez firmę dochodów (lub straty) konieczne jest opłacanie składek ZUS (czego można uniknąć będąc wspólnikiem spółki prawa handlowego).

Etapy zakładania działalności gospodarczej

 

  1. Przygotowanie biznesplanu

Założenie własnej firmy wymaga od jej właściciela zaplanowania początkowych inwestycji – w większości przypadków otwarcie własnej firmy wymaga poniesienia większych lub mniejszych nakładów finansowych. Dlatego właśnie warto zastanowić się nad krokami które chcielibyśmy podjąć w momencie założenia działalności i przygotować podstawowy biznesplan, który da nam obraz ewentualnych inwestycji do wdrożenia.

Od 2018 roku możliwe jest prowadzenie działalności nierejestrowanej jeśli miesięczny przychód podatnika nie przekroczy 1050 zł. Jest to dobry sposób na wypróbowanie swojego pomysłu na biznes przed faktycznym otwarciem firmy.

 

  1. Założenie profilu zaufanego ePUAP

Otwarcie własnej działalności gospodarczej nie wiąże się z wieloma formalnościami. Własną firmę rejestrujemy poprzez wypełnienie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek możemy złożyć w Urzędzie Miasta lub Gminy a także internetowo. W przypadku rejestracji firmy przez internet konieczne jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP, czego dokonać możemy na dwa sposoby:

  1. Złożenie wniosku na stronie epuap.gov.pl oraz potwierdzenie go –w tym celu trzeba udać się do jednego z punktów potwierdzania profilu zaufanego.
  2. Złożenie wniosku poprzez bankowość elektroniczną i potwierdzenie go logując się na swoje konto online – bez konieczności wychodzenia z domu.

 

  1. Wybór kodów PKD

Podczas rejestracji własnej działalności gospodarczej konieczne jest podanie kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Kody PKD wskazują profil działalności firmy. Nie ma limitu ilości kodów PKD wybranych w momencie zakładania działalności gospodarczej – można dodaćtakże kody niezwiązanie z aktualnie wykonywaną działalnością gospodarczą, jeśli uważamy, że mogą okazać się przydatne za jakiś czas.

 

  1. Sposób opodatkowania

Podczas wypełniania wniosku o rejestrację w CEIDG musimy wybrać sposób opodatkowania działalności gospodarczej oraz wpłacania zaliczki do Urzędu Skarbowego. Warto przed założeniem działalności gospodarczej skonsultować formę opodatkowania z księgową – wybranie konkretnej formy sprawi, że będziemy zobowiązani rozliczać się w ten sposób aż do rozpoczęcia kolejnego roku podatkowego.

 

  1. Otwarcie konta bankowego

W przypadku otwarcia działalności gospodarczej nie ma obowiązku otwierania konta firmowego, ponieważ możliwe jest korzystanie z konta osobistego do rozliczeń firmowych. Warto natomiast zastanowić się nad otwarciem konta firmowego, aby mieć jasny obraz sytuacji finansowej firmy i oddzielić transakcje firmowe od prywatnych, zwłaszcza w przypadku kiedy planujemy również rejestrację do VAT.

 

  1. Rejestracja w ZUS-ie

Przedsiębiorca w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej ma obowiązek zgłosić się do ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego – w tym celu należy udać się do jednostki ZUS w celu złożenia stosownego druku.

 

Rejestracja do VAT

W przypadku, gdy osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą chce zarejestrować się jako podatnik VAT, konieczna jest dodatkowa wizyta w Urzędzie Skarbowym w celu złożenia druku VAT-R. Do dokumentu warto dołączyć tytuł prawny do lokalu, w którym ma siedzibę działalność gospodarcza oraz potwierdzenie otwarcia konta bankowego.

 

W przypadku podjęcia współpracy z naszym biurem rachunkowym, rejestracja w ZUSie oraz do VAT jest załatwiana przez biuro rachunkowe TAX SAFE.